آسانسورها وسايلي هستند كه افراد و كالاها را به صورت عمودي در يك شفت اختصاصي كه طبقات ساختمان را به هم متصل مي كند جابجا مي كنند. آنها در دهه 1850 رايج شدند زيرا قاب هاي سازه اي فولادي و آهني اجازه ساخت ساختمان هاي بلندتر را دادند. اما اليشا اوتيس بود كه به وسيله مكانيسم ايمني از سقوط اين خودرو جلوگيري كرد و باعث محبوبيت آسانسور شد.

تقريباً در همه ساختمان هاي چند طبقه مدرن، آسانسورها براي دسترسي به طبقات بالا مورد نياز هستند. سه نوع آسانسور معمولاً مورد استفاده قرار مي گيرد: كششي با اتاق ماشين، كششي بدون اتاق ماشين و هيدروليك.

با اين حال، هر كدام ويژگي هاي مختص به خود را دارا هستند. آسانسورهاي هيدروليك توسط يك پيستون در پايين آسانسور پشتيباني مي شوند كه آسانسور را به سمت بالا هل مي دهد زيرا موتور الكتريكي روغن يا سيال هيدروليك ديگري را به پيستون فشار مي دهد. آسانسور با پايين آمدن سوپاپ مايع پيستون پايين مي آيد. از اين نوع آسانسور براي كاربردهاي كم ارتفاع 2 تا 8 طبقه استفاده مي شود و حداكثر سرعت آنها 200 فوت در دقيقه است. اتاق ماشين آسانسورهاي هيدروليك در پايين ترين سطح مجاور چاه آسانسور واقع شده است. آسانسورهاي هيدروليك معمولي داراي يك غلاف هستند كه در زير كف گودال آسانسور امتداد مي يابد كه با پايين آمدن آسانسور، پيستون عقب نشيني را مي پذيرد. برخي از پيكربندي ها داراي پيستون تلسكوپي هستند كه فرو مي ريزد و نياز به يك سوراخ كم عمق در زير گودال دارد. حداكثر فاصله طبقات تقريباً 60 فوت است. آسانسورهاي هيدروليك بدون سوراخ، داراي پيستون در دو طرف كابين هستند. در اين پيكربندي، پيستون هاي تلسكوپي در پايه گودال ثابت مي شوند و نيازي به تراش يا سوراخ در زير گودال ندارند. پيستون هاي تلسكوپي تا 50 فوت مسافت را طي مي كنند. پيستون هاي بدون تلسكوپ تنها 20 كيلومتر مسافت را طي مي كنند. آسانسورهاي هيدروليك طناب دار از تركيب طناب و پيستون براي حركت آسانسور استفاده مي كنند. حداكثر فاصله سفر حدود 60 فوت است. آسانسورهاي هيدروليك هزينه اوليه پاييني دارند و هزينه نگهداري مداوم آنها در مقايسه با انواع ديگر آسانسورها كمتر است. با اين حال، آسانسورهاي هيدروليك نسبت به انواع ديگر آسانسورها انرژي بيشتري مصرف مي كنند زيرا موتور الكتريكي در برابر گرانش كار مي كند زيرا سيال هيدروليكي را به پيستون وارد مي كند. يك اشكال عمده آسانسورهاي هيدروليك اين است كه مايع هيدروليك گاهي اوقات مي تواند نشت كند ، كه مي تواند خطرات جدي براي محيط زيست ايجاد كند. خطرات زيست محيطي و مصرف زياد انرژي دو دليل عمده اي هستند كه آسانسورهاي هيدروليكي مانند گذشته نصب نمي شوند.

مشخصات فني آسانسور هيدروليكي

  1. آسانسورهاي هيدروليكي بدون اينكه به گاورنر نياز داشته باشد به سامانه ايمني ضد سرقت مجهز هستند.
  2. آسانسور هاي هيدروليكي را مي توانيد در مكان هايي با چاله كم ارتفاع نصب كنيد.
  3. براي نصب اين نوع آسانسور ها نيازي به ساختن موتورخانه در بالاي چاهك آسانسور نيست.
  4. حتي در مكان هايي كه چاه و چاله آسانسور پيش بيني نشده مي توانيد آسانسور هيدروليك را نصب كنيد.
  5. در ساخت پاوريونيت آسانسور از پمپ هاي روغن دنده اي ، پره اي واسكرو استفاده مي شود.
  6. حركت آن سريع، نرم و بي صدا است.
  7. جهت حمل كابين مجهز به كاراسلينگ مي باشد.
  8. فقط در هنگام بالا رفتن، آسانسور برق مصرف مي كن به همين دليل در مصرف انرژي بسيار صرفه جو است.
  9. برق مورد استفاده تك فاز يا سه فاز است.

دلايل برتري آسانسورهاي هيدروليكي 

داشتن انعطاف پذيري بالا، داشتن امنيت بالاي دستگاه در حين انتقال قابليت افزايش نيرو و قدرت، داشتن طراحي بسيار ساده، بالا بودن دقت در كنترل، نصب بسيار راحت آسانسورهاي هيدروليك و داشتن قيمت بسيار مناسب و در اخر مي خواهيم به چند نكته از مزاياي خريد آسانسور هيدروليكي اشاره كنيم. بهره برداري بهتر از فضاي ساختمان. آسانسورهاي هيدروليكي موثرترين وسيله جهت جابجايي كالا و وسايل بسيار سنگين هستند. به هنگام پايين آمدن اين اسانسور مصرف انرژي در اين گونه دستگاه صفر است. داشتن اطمينان بالا.

آسانسورهاي گيربكس دار و بدون گيربكس با اتاق ماشين

آسانسورهاي كششي با طناب هايي برداشته مي شوند كه از روي چرخ متصل به موتور الكتريكي بالاي شافت آسانسور عبور مي كنند. از آنها براي ساختمان هايي با ارتفاع متوسط و بلند استفاده مي شود و سرعت حركت آنها بسيار بالاتر از آسانسورهاي هيدروليك است. وزنه متقابل با جبران وزن خودرو و سرنشينان آسانسورها را كارآمدتر مي كند تا موتور مجبور نباشد وزن زيادي حركت كند. آسانسورهاي گيربكسي داراي گيربكس متصل به موتور هستند كه چرخ را به حركت در مي آورد. آسانسورهاي كششي دنده اي قادر به حركت با سرعت 500 فوت در دقيقه هستند. حداكثر فاصله سفر براي آسانسور كششي دنده اي حدود 250 فوت است. آسانسورهاي بدون گيربكس چرخ مستقيماً به موتور متصل شده اند. آسانسورهاي كششي بدون دنده قادر به سرعت 2000 پا در دقيقه هستند و حداكثر فاصله آنها در حدود 2000 پا است، بنابراين تنها انتخاب براي كاربردهاي بلند مرتبه هستند. آسانسورهاي كششي دنده اي از نظر هزينه اوليه، هزينه هاي تعمير و نگهداري مداوم و مصرف انرژي در ميانه راه قرار دارند.

آسانسورهاي كششي بدون دنده داراي هزينه اوليه بالا، هزينه هاي تعمير و نگهداري متوسط و مصرف انرژي نسبت به آسانسورهاي كششي دنده اي هستند. مهم است كه طناب هاي آسانسور كششي به طور منظم از نظر سايش بررسي شوند تا فرسودگي، كشش بين برش و كابل ها كاهش مي يابد و لغزش منظم تر مي شود كه باعث كاهش كارايي مي شود و در صورت عدم كنترل مي تواند خطرناك شود. آسانسورهاي كششي داراي محدوديت هاي ارتفاعي هستند كه بر اساس طول و وزن كابل ها يا طناب ها تنظيم مي شود. مواد جديد قوي تر و سبك تر، مانند فيبر كربن، به آسانسورهاي كششي اجازه مي دهد تا به ارتفاعات جديدي برسند.

منبع: خبرگزاري آريا